Az RS Venture Connect Hajókiállítás újdonság pályázatának 2. helyezetje

Posted in: Videó galéria

AZ idei BoatShown Budapesten neveztük az RS mozgássérült hajóját, amely egy teljesen új koncepció mentén épült csodálatos szerkezet, ahol együtt vitorlázhat sérült és ép is.

Itt hiánytalanul olvashatjátok a pályázat szövegét. Remélem egyértelmű belőle miért fontos ez a fejlesztés mindannyiunk számára…

RS Sailing Hungary Kft. bemutatkozás:

Az Rs Sailing Hungary Kft. 2015-ben alakult Magyarországon, az RS vitorlás hajók hazai képviseletének ellátására. Cégünk alapítói jelentős vitorlás múlttal rendelkeznek, versenybírói, edzői és versenyrendezői minősítések birtokosai.

A vállalkozás vezetői:

Náray Richárd
Seidl Gábor

A cég piaci jelenléte jól látható az RS Feva hajó hazai elterjedésében, hiszen az elmúlt évben több mint 40 értékesített hajóval az RS piacvezető lett az utánpótlás kétszemélyes hajók területén. Az RS Feva osztály az idei évben már Európa kupát szervez a Balatonon, miközben a 2017-es flottabajnoksága nemzetközi részvétellel zajlott a második legnagyobb létszámú utánpótlás flottaként az OP után.

Az RS azonban nem csak a RS Feva brendben erős szerte a világban. Több mint 30 féle jolle megalkotása fűződik a nevéhez. Az RS Sailing olyan többszörösen díjnyertes hajótípusok megalkotója (csak az elmúlt évekből szemezgetve), mint az RS Aero 2015 Dinghy of the Year USA, az RS Zest SAIL 2018 Best Boats Awards Best Daysailor USA, RS Cat16 Boat Show Coup de Coeurs 2015 FRA, RS Feva 2006 Sailing World Best Dinghy USA, stb.

Az RS Sailing Hungary Kft. magyarországi tevékenysége nem csak a hajóértékesítésre korlátozódott, hiszen a cég fennállása alatt merőben új szolgáltatásokat indított a Magyar vitorlás piacon. A vállalkozás tevékenységei az értékesítés mellett a következők:

  • Versenyzői klinikek szervezése az RS osztályokban vitorlázók részére:
  • Edzői továbbképzések szervezése az RS osztályok részére
  • Vitorlás táborok szervezése
  • Hajó bérbeadás, utánfutó bérbeadás
  • Flotta bérbeadása akár szakemberekkel (edzők, oktatók)

A RS Sailing Hungary 2015. óta szervez hazai kishajós versenyeket – elsősorban az RS osztályok számára – de hozzánk kötődik az első magyar amatőr kishajós versenysorozat elindítása is. Működésünk során különös figyelmet fordítunk a Balaton nyugati medencéjében és a Balatonon kívüli vízterületeken tevékenykedő vitorlás klubokra, egyesületek támogatására.

Különleges kapcsolatot ápolunk a Vitorlázó Gyermekekért Egyesülettel, amely társadalmi szervezet célkitűzése a sportág elterjesztése Magyarországon, az amatőr és az utánpótlás vitorlázás népszerűsítése. Cégünk minden évben legalább 5 nyílt napon vesz részt szerte az országban, sőt a GoBoating nap egyik legaktívabb szervezője is. Az egyesület és az RS Sailing évek óta kiváló kapcsolatot ápol a Magyar Vitorlás Szövetséggel, és a nemzetközi osztályszövetségekkel, klubokkal. Ennek köszönhető a világversenyek szervezésében elért eredménye is. Az RS Sailing Hungary Kft támogatásával az elmúlt években több vitorlázó gyermek juthatott el külföldi versenyekre és válhatott az egyesület által szervezett verseny a legmagasabb színvonalú magyarországi amatőr kishajós versennyé. Az RS Sailing Hungary Kft megalakulása óta támogatja és szponzorálja a VGYE kishajós versenyeit, amatőr versenysorozatait.

A vállalkozás tulajdonában van a hazánkban egyedülálló vitorlás szimulátor, amely lehetőséget nyújt az érdeklődők számára a vitorlázás megismerésére akár „szárazon” is, és edzési lehetőséget kínál a gyerekek számára a hideg téli időszakokban. Szimulátorunk szervezett vitorlás roadshow-okon eljutott már Magyarország szinte minden vízfelületének partjára.

Valljuk, hogy a vitorlázás nem csak egyszerűen egy sport, hanem egy életforma, vagy akár egy teljes élet, amit érdemes az RS Sailing-el együtt megélni, korra és nemre való tekintet nélkül. Mindegy mennyi idős az ügyfél, mindegy a vitorlázás melyik ágával ismerkedne, mindenre van megoldásunk, legyen az egy- vagy többtestű, trapézos vagy trapéz nélküli, tőkesúlyos vagy teljes karbon hajó.

Pályázaton résztvevő termék adatai:

Név: RS Venture Connect ParaSail (mozgássérült) vitorlás hajó

 

Forgalmazó:                                    RS Sailing Hungary Kft
Gyártó:                                             RS Sailing UK
Tervező:                                           Phil Morrison
 
Hajó adatai:
Hosszúság:                                         4,9m
Legnagyobb szélesség:                      2,0m
Teljes vitorlázó tömeg (tőkesúllyal):    298kg
Hajó merülése:                                    30-135cm
Hajótest anyaga:                                 Polyester GRK composite
Árboc anyaga, kivitele:                       alumínium profil
Baum anyaga, kivitele:                       alumínium profil
Kormányrúd és hosszabbító szerkezet: GRP Conposite
Kormánylap anyaga:                          alumínium ötvözet
Tőkesúly:                                           Bulbás, alumínium laterál felülettel liftkiel
 
                                                                       Venture                     Venture Connect
Nagyvitorla mérete:                                          9m2                                    7,3m2
Orrvitorla mérete:                                            7,4m2                                  3,4m2
Aszimmetrikus hátszélvitorla mérete:             14m2                                    11m2

Újdonság, koncepció:

Az RS Venture Connect ParaSailing, egy merőben új koncepció alapján alkotott mozgássérült vitorlázásra tervezett hajótípus. A 2020. évi Olimpia programjából lekerült a mozgássérült vitorlázás. Ennek oka, a külön erre a célra fejlesztett parasailing hajótípusok magas, kisszériás gyártási költsége volt. Az erre a célra fejlesztett típusok kizárólag egy meghatározott sérültségi fokú vitorlázóknak készültek. A versenyzők klubjai külön kellett, hogy hajót vásároljanak mozgássérült versenyzőik részére, ezért a szükséges finanszírozás és a versenyzésre alkalmas hajók csekély száma miatt megcsappant a versenyezni képes egységek száma.  A döntés felháborodást keltett a mozgássérült vitorlázók közösségében, azonban megoldás nem volt rá.

A feladat:

Az RS Sailing a döntést követően felkarolta a közösséget és belefogott a probléma ésszerű és költséghatékony megoldásába.

A feladat egy olyan hajó megalkotása volt, amely alkalmas a mozgássérültek számára (a lehető legnagyobb sérültségi szegmensben is) biztonságos vitorlázásra, miközben ez nem ró külön költséget a klubbokra és a versenyzőkre. A feladat másik eleme, egy olyan hajótípus megalkotása, amely lehetővé teszi a sérült versenyzők számára akár az egészséges vitorlázókkal egy flottában való versenyzést – előnyszámítás nélkül – így biztosítva az edzéslehetőséget térben és időben együtt mindkét csapat számára. Az igazán költséghatékony megoldásnak egy olyan hajó tervezése tűnt, amely egyszerre alkalmas a mozgássérültek és az egészséges sportolók számára, ezáltal a hajó klubszintű kihasználtsága jelentősen növekszik, amely jelentős költségmegtakarítást eredményez minden résztvevő számára és egyben teljes lehetőséget nyújt a mozgássérült sportolók integrálására és a szegregációs jelenségek teljes megszüntetésére.

Parasailing versenyhajó RIO 2016

A koncepció:

A koncepció kidolgozása során a tervezők az RS hajókban rejlő lehetőségek vizsgálatával kezdték meg a munkát, miközben folyamatos konzultációt folytattak a parasailing-ben érdekelt vitorlázókkal, klubokkal. Az RS Sailing palettájának legstabilabb, mégis modern vonalvezetésű oktatóhajóját vették alapul, és azzal a meggyőződéssel láttak munkához, hogy nem új hajót kell tervezni, hanem egy meglévőt kell átalakítani a speciális  igényekre. A választás a RS Venture hajóra esett, amely típus 500db feletti eladott hajószámmal már bizonyított a világpiacon. Az RS Venture egy stabil, tágas és „tengerálló” hajó, amely a tervezés időszakában már bizonyított és kielégítette a sport- és oktatóközpontok és a szabadidős vitorlázók elvárásait a világ minden táján. A flotta nagysága feltételezte a klubvitorlázásba való integrálás bizonyosságát, akár a már meglévő hajók többcélú használatát, akár új hajók vásárlása esetén a parasailing-re való használat lehetőségét is.

A tervezés során a tőkesúlyos verzió, az RS Venture Connect volt a tervezők fejében és  amint híre ment az első elképzelésnek, a mozgássérült vitorlázó közösség felvette a kapcsolatot a tervező csapattal, hogy az ő igényeikre tökéletesen illeszkedő hajót alkothassanak.  A mozgássérültek vitorlázó közössége olyan stabil szállítótól akart egy modern, jól átgondolt, megbízható és izgalmas hajót, amely képes időben szállítani és a használat során folyamatos háttértámogatást kínál a felhasználóknak.

A cél innentől adott volt. Az RS Venture alapjain tervezni egy hajót úgy, hogy azt rendszeresen használhassák, mind normál, mind mozgássérült vitorlázási módban. Olyan sokoldalú hajót hozzunk létre, amely gyorsan és egyszerűen átalakítható akár két vitorlázás között is, mindezt költséghatékonyan, az egyéni és a klub igények figyelembevételével.

Megvalósítás:

Az RS Sailing technikai csapata  tervezői energiát nem kímélve a fent vázolt merőben új koncepció mentén, merőben új technikai megoldások alkalmazásával nekilátott a tervezésnek és elkészítette az RS Venture Connect névre keresztelt hajótípusát…

Az elkészült hajót közel egy éves tesztelésnek vetettük alá. A tesztfázisban minden típusú felhasználó és a klubok is elmondták véleményüket. Ennek a közös munkának az eredménye a kialakult végleges változat. Egyes tulajdonosok állandóan mozgássérült módban használják a hajójukat, míg mások – pl. a vitorlás központok – kihasználják a duális mód jelentette jelentős potenciált, ezzel növelve az általuk kínált vitorlázási lehetőségeket. Az eddigi felhasználók mindegyike egyetért abban, hogy az RS Venture Connect gyökeres változást hoz a mozgássérült vitorlázásban, és a normál vitorlázásban egyaránt.

Hajótest és fedélzet

Az RS Venture Connect ugyanazt a hajótestet használja, mint a standard RS Venture. A tat felé szélesedő forma nagy stabilitást és tágas cocpit-ot biztosít, amely normál állapotában 4-6 vitorlázó kényelmes sportolására is alkalmas. A hajótest a parasailing üzemmódba egyszerre két vitorlázó, és akár két kísérő, edző befogadására is alkalmas.

Az RS Venture Connect mérsékelt szabadoldal magasság gondoskodik a kiváló hajózhatóságról és a „száraz” versenyekről egyaránt.

Az RS Venture Keel számára tervezett fedélzet magába foglalja a tőkesúly házat és az eltávolítható tőkesúly emelő csörlő-oszlopot is. Az oldalfedélzet elég széles ahhoz, hogy a víz csak nehezen jusson be a cockpitbe. A padló magas, hogy a ki és beszállás könnyű legyen, miközben önürítő rendszerű. Siklás közben kiengedi a vizet, illetve leereszti az esővizet a parton, tárolás közben. A hátsó deck alá nagy vízhatlan tároló rekesz került beépítésre, amely a mozgássérült vitorlázáshoz szükséges elektronika, vagy akár egy villanymotorhoz tartozó akkumulátor befogadására is alkalmas lehet.

A fedélzet és a cockpit  előre fel van készítve a mozgássérült vitorlázáshoz szükséges eszközök fogadására. Az egymás melletti ikerszékek közvetlen kommunikációt tesznek lehetővé a parasailing-ben szokásos egysoros elrendezéssel ellentétben. A hajótest kialakítása lehetővé teszi a kötélzet és a kormányzás központi irányítását, a kétcélú használat érdekében.

Tőkesúly

A tőkesúly vertikális irányban mozgatható egy alumínium keel felhúzó és egy kézi hajtókar segítségével. A felhúzó egy neki kialakított fogadó fészekbe helyezhető, így induláskor rögtön használható, majd vitorlázáskor eltávolítható és a hátsó tat szekrényben tárolható.

A tőkesúly torpedó bulbás, fölötte alumínium laterált felülettel – egyszerű, erős és hatékony – a mélyen összpontosított tömeggel maximális visszaállító nyomatékot és minimális súrlódást biztosít. Ha a tőkesúly véletlenül megfeneklik, a biztonsági stift meggátolja a deck sérülését.

Mozgássérült vitorlás eszközök:

Az ülések a cockpit közepére rögzíthetők és a kötélzet kezeléséhez és a kormányzáshoz a megfelelő távolság beállítható –az ülések mozgatásával – a felhasználók számára. A kézi vagy elektronikus kormányzás is tökéletes kormánykontrolt biztosít a vitorlázók számára az ülésekből is. Az elektronikai és a mechanikus kiegészítő eszközöket a „plug and play” telepítésre tervezték. Gyorsan eltávolíthatók vagy csatolhatók, attól függően melyik módban szeretnénk használni a hajót. Ugyanaz a hajó használható reggel egészséges testű embereknek vitorlázásra (2-7 fő), mint az ülésekkel ellátott mozgássérült hajó, a délutáni sikláshoz.

A mozgássérült opciókat a hajó megrendelésekor meg lehet adni, de akár később is hozzá adhatók és beszerelhetők, alapvető hajószerelői ismeretek és szerszámok birtokában. Ezzel megoldottá válik a jelenlegi klubhajók kiegészítése (költséghatékonyság) problémája is.

Ülések mozgássérült üzemmódban:

  • Középen egyszemélyes vagy egymás melletti (iker) ülések elhelyezése
  • Öntött GRP ülések nem szívja a nedvességet, jól tisztítható
  • Az ülések előre-hátra állíthatóak, a vitorlázó méretének megfelelően – gyorszáras sínrendszerrel kerültek felszerelésre
  • Az ülések oldaltartása jelentős, így használatuk biztonságos a hajó jelentős dőlésekor is.
  • Az ülésplatform/ülésrögzítő személyre szabott ülés befogadására is alkalmas

Lábheveder

  • Plug-in  alumínium ötvözet lábhevederek
  • Gyorszáras állíthatóság a lábnak (a lábak méretétől függően)

Kézi Joystick irányítás/kormányzás

  • dupla / iker joystick – minden ülés előtt egy
  • kivehető rúd az üléshez való kényelmesebb hozzáférés érdekében
  • egyszerű kormányvezérlő hosszabbító rendszer a kormányhoz való kapcsolódáshoz. A rendszer állítható hosszúságú a felhasználó igényének megfelelően.

Elektronikus joystick vagy sip/puff kormányzás

  • Kifejezetten az RS Venture Connectre-re tervezett és nagyon érzékeny elektronikus irányító rendszer, amely lehetővé teszi a joystick használatával a vitorlák állítását és a kormány mozgatását egy időben a vitorlázók számára.
  • A kormány hidraulikus rásegítést alkalmaz.

Központi vitorla és kormányirányító konzol

  • A vitorlázat kezelését és a kormányzást az ülésből elérhető távolságba hozza
  • Állítható magasság és távolság a vitorlázótól.

 Vitorlázat:

  • A Hajó parasailing módban történő használatához a normál Venture hajóknál kisebb vitorlázat a javasolt. Ezzel tudja a felhasználó kiegyenlíteni a hajó kiülésének hiányából adódó hátrányát
  • A vitorlákat a közös edzéseken, vagy akár erősebb szelekben a normál vitorlás módban is tudjuk majd használni. A nagyvitorla reffelhető, ezzel a felületek tovább csökkenthetőek az indulást megelőzően.
  • Az orrvitorla betekerője (ami ebben a méretosztályban önmagában is kuriózum) a parasailing módban csatlakozik a vezérlő egységhez, így a vitorlázó azt segítség nélkül tudja betekerni.
  • Az genakker csomag izgalmas, száguldást kínál mindenkinek kihasználva az RS Venture-ben rejlő teljesítménypotenciált.

Összefoglalás:

Az RS Venture Connect az első szériagyártású hajó, amely sokoldalúságát kiegészíti a mozgássérült vitorlázás lehetőségével. A hajót a felhasználók és az RS tervezőgárdája minden lehetséges használójával együtt fejlesztette. A hajó újonnan, de a meglévő hajópark (kiegészítőkkel) történő fejlesztésére is alkalmas. Az RS Venture Connect megjelenését követően bekerült a mozgássérült vitorlázók WS (ISAF) one design versenyosztályába, mert költséghatékonyságával, modul rendszerű kialakításával, sokoldalúságával ismét lehetőséget teremt a parasailing olimpiai részvételére Az RS Venture Connect a klubbok számára, költséghatékony és biztonságos megoldás hogy külön hajó nélkül is lehetőséget biztosítsanak mozgássérült embertársaink számára – sérültségi fokuk figyelembevétel mellet is – a vitorlázásra.

 

Hozzászólás letiltva.